Kolik stojí 1 km jízdy autem
Výpočet jsem udělal u příležitosti plnoletosti naší Škody Felicie, kterou jsme kupovali jako novou, takže náklady na její provoz byly plně pod kontrolou. Neznamená to samozřejmě, že jsem celou dobu fanaticky schovával kdejakou účtenku s provozem auta spojenou, ale ty zásadnější ano a zbytek se dal hodnověrně dopočítat. Dokonale přesné zobecnění pro úplně každého to nebude, přece jen záleží zejména na vozidle, zde mluvíme spíš o skromnější střední třídě, k jiným číslům bychom došli u slušnějšího BMW atp.
Vůz jsme pořídili na leasing, asi 60 % ceny složili v rámci akontace. Okamžitě jsme přikoupili konstrukt, dětskou sedačku, gumové koberce atp. S tím vším po doplacení leasingových splátek vozidlo stálo přesně 307 980 Kč. Pro pořádek – kdybychom dokázali vozidlo pořídit bez leasingu, stálo by 274 000 a mohli jsme na úrocích ušetřit 33 800 Kč.
Nepominutelnou položkou provozu vozidla je servis, ať již mám na mysli běžné prohlídky s výměnou oleje atp., jakožto opravy či výměny porouchaných a opotřebovaných součástek. Felicia se držela dobře, nebourala a nebylo třeba vyměňovat žádné dražší díly. Pod tuto položku „servis“ začleňuji i všechny emisní a technické kontroly, popř. výměny akumulátoru. Za osmnáct let to celkem dalo evidovaných 113 927 Kč. Plus pravděpodobně nějaké samovýměny, což se týká stěračů, žárovek, nového zámku nádrže atp., které dodatečně opravdu těžko vyčíslím, ale v souhrnu by nesehrály zásadnější roli.
Automobil nelze provozovat bez tzv. povinného ručení. S dosažením nejvyššího bonusu jsem pojišťovně celkově zaplatil 38 355 Kč. Asi mě měli rádi, protože mé peníze mohli použít výhradně pro hrazení škod způsobených jinými a na odměny pro management.
Protože šlo o leasingové vozidlo, bylo přinejmenším po dobu nájmu nutné mít i havarijní pojištění. To jsme si nechali i poté a později ho ve dvou krocích upravovali (směrem dolů), až nakonec asi ve třinácti letech vozidla zcela zrušili. Na tomto pojistném bylo uhrazeno 72 500 Kč a ani zde nedošlo k žádnému pojistnému čerpání. Je evidentní, že při nákupu vozidla za vlastní si majitel toto pojištění pořizovat nemusí. Kdo chce, nechť ho ze závěrečného resumé vypustí.
Ačkoli jsme nenajezdili závratný počet kilometrů (spíš asi podprůměrný), nebylo možné se při vycestovávání z Prahy vyhnout jízdě po dálnici nebo rychlostní silnici. Museli jsme tedy pořizovat dálniční známky, které v souhrnu představovaly 17 700 Kč. Jen pro zajímavost, první známka pro naši Felinu byla za 400 Kč, ty poslední už skoro čtyřnásobně dražší. Nezdálo se nám, že by se za tu dobu dálniční síť u nás čtyřnásobně rozšířila nebo že by zpoplatněné silnice získaly čtyřnásobně vyšší kvalitu…
Zprvu jsme jezdili na univerzálních pneumatikách, které mělo auto nazuté z výroby. Později začala éra zprvu nepovinného a nakonec prakticky povinného přezouvání letní-zimní, a tak jsme pořídili sadu zimních gum na discích a většinou dvakrát ročně navštěvovali pneuservis. Náklady za pneuservis byly překvapivě malé, mně vyšlo 7 300 Kč. Asi jsem měl pneumatiky měnit častěji (tj. koupit nové sady), ale nebyly sjeté a šetřit se musí.
Nu – a konečně benzin. Výpočet jsem provedl podle občasného samoměření spotřeby, podle údajů najetých kilometrů ze servisní knížky a podle průměrné ceny benzinu v jednotlivých letech. Výsledek poměrně složitého propočtu při celkové spotřebě asi 6 100 litrů na téměř 81 000 km je 173 813 Kč.
Teď docházíme k závěrečné rekapitulaci:
307 980 Kč = cena vozidla
113 927 Kč = servis (technická atp.)
38 355 Kč = povinné ručení
72 500 Kč = havarijní pojištění
17 700 Kč = dálniční známky
7 300 Kč = pneuservis
173 813 Kč = benzin
––––––––––––––––––––––––––––
731 575 Kč
Jak bylo předznamenáno, najeli jsme „ubohých“ 80 980 km. Při všech nákladech (zanedbáno je doplňování provozních tekutin – brzdová kapalina, kapalina do ostřikovačů, chladicí kapalina, autokosmetika, občasné mytí vozidla ruční nebo v myčce, opravy poškozeného laku, výměny lékárniček, automapy, parkovné…) dojdeme k průměrné částce za kilometr výpočtem
731 575 : 80 980 = 9,034 Kč.
Kdybychom uhradili cenu vozu okamžitě v hotovosti a bez leasingu vynechali havarijní pojištění, byl by ve výpočtu dělenec 625 275 a výsledek 7,721 Kč.
Za dvě koruny na kilometr tedy náš kamarád rozhodně nejezdí. Pokud uvažuje jen cenu benzinu, je třeba ji vynásobit čtyřmi. Pochopitelně propočty by vypadaly trochu jinak, kdybychom najezdili dvojnásob kilometrů. Asi by vzrostly i náklady na servis, protože bychom některé díly opotřebovali více, ale kupodivu i tak by se průměrná částka za kilometr snížila. Ostatně když jsem se o podobný propočet pokusil v době, kdy bylo auto staré deset let, vyšel mi tehdy kilometr na 10 korun.
Na druhou stranu existují vozy, jejichž prodejní cena je dvojnásobná i vyšší, a pak jsou logicky veškeré provozní náklady vyšší.
Připomínám to proto, že podobné výpočty vyjdou každému jinak. A jen pro zajímavost, lze říci, že se stářím vozu a více najetými kilometry náklady jednotkově stále klesají. Ze začátku dokonce dramaticky. Představte si, že právě koupeným vozem v ceně 300 000 Kč jedete z autosalonu domů. První kilometr vás přijde právě na 300 000 Kč, při druhém kilometru už jezdíte 1 km za 150 000 a než dojedete pětikilometrovou trasu domů, máte kilometr za „pouhých“ 60 000…
Nicméně tak jako tak je jízda automobilem relativně drahý koníček. Ale dá se spočítat. Jestliže jezdím kilometr za 9 Kč, jak na tom jsem, chci-li dojet na chalupu, kam je to přesně 50 km? Provozní náklady mého vozidla budou 450 Kč. Je to dost, že – ovšem cesta autem má svá pozitiva: jedu, kdy chci, zastavím, kdy chci, dopravím se tam pravděpodobně nejrychleji ze všech dalších nabízejících se možností, pohodlně převezu náklad. Pro jediného člověka však přece jen poněkud luxus. Podle aktuálního ceníku Českých drah by mě na tutéž vzdálenost přepravil vlak za 76 Kč (bez různých slevových bonusů). I když obsadí vozidlo pětičlenná rodina dospělých, zůstává vlak pořád o 70 Kč levnější. Autobus tuším vyjde levněji, takže tam by se dalo říct, že je to fifty-fifty.
Jestli jste dočetli až sem, udělejte si svůj názor. Felinku jsme po osmnácti letech dobrých služeb zprostili povinností a pořídili si novou Fabii. Kolotoč výdajů znovu odstartoval…
Michal Ptáček
Jak jsem ušetřil za elektřinu
Cena za elektřinu vyletěla vzhůru a v důchodcovské domácnosti vyvstala potřeba nějakou tu korunu ušetřit. Podívejme se tedy, jak jsem ušetřil (nebo do budoucna ušetřím), když jsem všechno utratil.
Michal Ptáček
Fotbalový šampionát ... a my
Probíhajícího mistrovství světa v kopané se zúčastnilo 32 mužstev. Česká reprezentace scházela, protože v baráži nepřekonala ani prvního soupeře Švédsko.
Michal Ptáček
Naši fotbalisté v evropských ligách
Podívejme se na vytížení českých hráčů v nejsilnějších evropských ligách z pohledu právě uplynulého víkendového ligového kola.
Michal Ptáček
Kdo vyhraje fotbalovou ligu?
Začal 30. ročník samostatné české ligy. Byli pasováni favorité, sázkovky vypsaly kurzy. Podle historie ovšem lze mistra dobře odhadnout už po prvním kole, které proběhlo o víkendu.
Michal Ptáček
JIPka parkovala v Lánech
Nechci komentovat zdravotní stav prezidenta Zemana, ale zamyslet se nad jeho zdravím/nemocí a hospitalizací/nehospitalizací z jiného pohledu.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
V Petrohradě autobus s dvacítkou lidí divoce kličkoval a pak se zřítil do řeky
V centru Petrohradu v pátek přišlo o život nejméně sedm lidí, když z mostu do řeky Mojky spadl...
QR kód vedl k zubaři. Policie v první den MS řeší falešné lístky za 400 tisíc
S pátečním začátkem hokejového šampionátu přicházejí i první podvedení fanoušci, kteří si zakoupili...
Pivo za stovku a žádný kravský zvonec! Hokejové fanzóny před stadiony ožily
Fanzóny zaplnily stovky fanoušků oblečených do národních dresů, s pomalovanými tvářemi a...
Studenty zatčené na protestech pošleme do Gazy, navrhuje kongresman
Zatýkat studenty protestující proti Izraeli na amerických univerzitách je málo, rozhodl se...
Prodej družstevního podílu k bytu 1+kk s balkonem, Praha 5
Hugo Haase, Praha 5 - Hlubočepy
3 600 000 Kč
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1537x