Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Iniciace nového počítače

Po sedmi letech (bez jediné reinstalace systému Windows 7) se stal počítač nemožným a poté, co jsem se tomu ještě nějaký čas vyhýbal, došlo na výběr a nákup nového.

To ovšem byla celkem sranda. Věděl jsem, že nejhorší mě čeká, až doma počítač vybalím: Nainstalovat aplikace, na něž jsem byl zvyklý, a které jsem potřeboval a smířit se s tím, že na novém stroji s údajně úžasnými Windows 10 (dokonce ve verzi Pro), bude leccos trochu jinak.

Obavy se naplnily nejen do puntíku, ale snad i přes puntík. Zabralo mi osm dnů, než jsem s počítačem mohl začít pracovat. Byl v tom jeden víkend, jinak kolem tří hodin večer během pracovních dnů. Setkával jsem se s problémy, které nebyly avizovány a rád se s jejich řešením podělím, poněvadž podobné martýrium možná prožívá denně spousta dalších lidí.

Předesílám, že nejsem ajťák, s počítači ovšem pracuji 28 let, profesionálně s Macy, doma s PC. Považuji se za poučeného uživatele, který dokáže zvládnout obvyklé potíže, ale nic víc – řadu záležitostí jsem tak i nyní musel konzultovat se zkušenějšími.

Ještě než jsem počítač poprvé zapnul, věnoval jsem se bezdrátovému setu klávesnice/myš. Tím jsem se rozmazlil u předchozího počítače a musím říci, že je to návykové. Ačkoli v dodávce počítače (all-in-one Lenovo) klávesnice a myš byly – s kabelem –, připlatil jsem čtyři sta padesát korun za pohodlí. Protože vždy nejprve čtu návody, přečetl jsem si i ten zcela zbytečný český na krabici: klávesnice, k ní jedna baterie součástí balení, myš, dvě baterie součástí balení; zapněte PC, připojte nano přijímač do USB portu, vyčkejte na instalaci ovladačů. Jasně, baterie ke klávesnici i myši přiloženy byly, ale kdepak máme ten nano přijímač, který by měl vypadat asi jako USB-fleška? Nikde nic, jen uvnitř myši byla jakási lehce pohyblivá součástka, myslel jsem, že je to součást zařízení, kterým bude myš vysílat k onomu nano přijímači. (Škoda, že na obalu nebyl vedle klávesnice a myši tento přijímač také vyfotografován – člověk by věděl, co hledá.) Zkonzultoval jsem telefonicky s dcerou, která sdělila, že právě to je ona fleška, nemám se ji bát z myši vyndat. Šlo to a bylo skoro vyhráno. Klávesnice fungovala, jenže myš nikoli. Je snad rozbitá?! Podrobil jsem ji důkladnějšímu zkoumání a dole objevil maličké nenápadné (černé na černém) přepínadlo on-off. Nevímproč bylo od výrobce v pozici off – to asi má od myši uživatel očekávat, že mu ji výrobce dodá v nefunkčním módu? Řeknete si, že jsem marnej, ale co kdyby tak výrobce do návodu napsal: Nano přijímač vyjměte z vnitřku myši, kde je zastrčen vedle prostoru pro baterie a přesvědčte se, zdali přepínač na dolní straně myši je v poloze on.

První spuštění počítače proběhlo bez problémů, jen jsem měl později „oknům“ za zlé, že mě na začátku vedly vyplnit přihlášení mailovou adresou účtu Microsoft a heslem k tomuto účtu (které musí obsahovat nejmíň osm znaků, v čemž velká i malá písmena a číslice). Účet samotný nebyl problematický, měl jsem ho již dříve. Jenže po každém restartu jsem musel vyplňovat dlouhé heslo, a to ještě vždy zapínat numerickou klávesnici, která zůstávala vypnutá, na což jsem nebýval zvyklý. Samozřejmě, že jsem co nejdříve dokázal ve správci účtů nazvat počítač svou iniciálou a heslo jsem, ač bych to dělat neměl, vypustil úplně. Počítač od té doby startuje, aniž bych mu asistoval, dokonce i numerická klávesnice zůstává zapnutá.

Jak se tak při prvním spuštění počítač inicializuje a aktualizuje, trvalo dobré dvě hodiny s řadou restartů, než jsem mohl zkusit třeba spuštění internetového prohlížeče.

V rámci úvodního nastavování se mé pozornosti vnutil Skype. Mnou příliš nepoužívaný (předchozí PC jsem neměl vybavené webkamerou), ale budiž, když nový počítač má integrovanou kamerku. Došlo i na automatické zkoušky, zvuk ke mně i ode mě v pořádku, obraz ke mně také, ale ode mě tma. Je tedy počítač vadný? Když jsem zkusil udělat fotku, kontrolka u kamerky svítila, ozval se typický zvuk fotospouště a nabídla se k uložení zcela černá fotka. Zkouška nahrávky videa prokázala, že zvuk se nahrává, ale obraz je černý. Znamená to, že technicky kamera funguje, jen bez obrazu. Začalo bádání na různých fórech, co je zase tohle za fór. Pochopitelně jsem dostal hraběcí radu – musíte mít aktualizované Windows (proboha, to se teď celé hodiny dělo) a stáhněte si správný ovladač ze stránek podpory výrobce. Jasně, nainstaloval jsem ovladač, ve Správci souborů získal informaci, že je nainstalována nejnovější verze ovladače a zařízení pracuje správně. Prdlavka volavka. Nic se nezměnilo. Konzultace s prodejcem i výrobcem počítače zněla v podobném duchu: nainstalujte nejnovější ovladač a když tak počítač přijďte reklamovat. Pohovor s opravdovým ajťákem však přinesl jiný poznatek: Poslední aktualizace Windows odebrala nebo nedodala kodeky či co, potřebné pro správnou funkci těchto kamerek, které dříve správně fungovaly. Údajně o tom Bill Gates ví a následující velký podzimní update systému by to měl vyřešit. Kromě toho by dokonce okamžitě měla existovat i cesta přes úpravu registrů, ale registrů já se bojím. Zkusím tedy počkat a uvidím, ale proč aktualizace Windows ničí, co v předchozí verzi fungovalo, to moc nechápu. Každopádně mě to zabavilo na dalších pár desítek minut.

Jako první záležitost jsem řešil antivirový program. Mám opakované roční předplatné AVG (pro tři počítače v rodině) a hodlal jsem ho uplatnit i na novém stroji. Stáhnout správný instalační soubor byla brnkačka, ale nadlouho poslední. Na začátku první instalace se mi program vemluvil, že bych si měl vytvořit registraci, takže mail a heslo. V domnění, že tak všechno půjde líp a radostněji, jsem učinil. Leč veškeré pokusy o instalaci (s nově získaným přihlášením, po restartech i následující den po zapnutí stroje) končily chybovým kódem, o kterém se nebylo kde dočíst. Ano, řešení asi pěti jiných chybových kódů stránky podpory AVG uváděly; ten můj samozřejmě nikoli. Mou důvěru nebudila ani aktuálnost těchto stránek, které končily řešením instalačních potíží pro systémy XP, Vista a 7. Odtud pomoc přijít nemohla. Nakonec mě osvítila zasunutá informace o možném konfliktu antivirových programů. To byla správná cesta. Microsoft dbá o blaho svých uživatelů tím, že do Windows 10 integroval antivir Defender, jímž je počítač chráněn od prvního spuštění, aniž by se uživatel o cokoli staral. V zásadě je to bohulibé. Jenže tento Defender „brání“ počítač tak urputně, že sabotuje instalaci jiného antiviru. Jsou uživatelé, kteří si s Defenderem vystačí a řeknou, že nepotřebují jiný (natož komerční) antivir. Zkušenější vám namítnou, že komerční antiviry jsou lepší, je třeba je nainstalovat a Defender navždy vypnout (pokud se při nějaké aktualizaci zase sám nezapne). Takže ano, problém byl ve funkčním Defenderu. Jenže když jsem ho znefunkčnil, AVG se stejně nenainstaloval. To už bylo na pováženou. Další řada pokusů, restarty atp., na začátku instalace „přihlašování se“, příště zase nepřihlášení se, kdyby pomohly slzy, snad i na ně by došlo. Načež se dostavil spásný nápad: Stáhl jsem „nejsprostší“ instalátor zkušební 30denní verze. Ejhle – nejenže po mně nechtěl žádné přihlašování, ale bez problémů se na první dobrou nainstaloval! Po následném spuštění aplikace stačilo zadat klíč, antivir se okamžitě zaktualizoval na správnou profesionální verzi a mé úsilí tím bylo třetí den korunováno zdarem.

Nyní došlo na instalaci čtečky čipové karty elektronického bankovnictví (České spořitelny). Šlo to jako po másle, snadno a rychle jsem stáhl správný instalační balíček, všechno běželo, načež závěrem došlo na kontrolu jednotlivých komponentů. Sedm položek se jedna po druhé odfajfkovávaly, avšak u dvou test probíhal … a probíhal … a probíhal, a pokud bych proces násilně neukončil, probíhal by dosud. Pointa je ovšem taková, že i bez této nedoběhlé kontroly mi bankovnictví funguje správně. Nicméně jsem zase byl vystaven chvilkové nejistotě, jako bych už nebyl vyklepaný dost.

Balzámem pro duši byla následná aktivace (ve zkušební verzi předinstalovaných) MS Office. Stačilo zadat klíč plné verze, kterou jsem přikoupil k počítači. Trvalé verze 2016, protože jsem nepřítelem vyděračského softwaru, který bych musel rok co rok obnovovat, tj. platit; nazývám to softwarovým pirátstvím, které je pácháno korporacemi na uživatelích. Ostatně, do této doby jsem pracoval s trvalou verzí Office 2003, a jak to panečku báječně šlo! Takhle mi „šestnáctky“ vydrží do smrti. Okamžitě jsem si musel pohrát s nastavením automatických oprav ve Wordu (aj.), protože například nechápu, proč je v české verzi předinstalované „velké písmeno na začátku měsíce“. Takže pak někomu pošlete text: Dne 2. Listopadu je svátek Dušiček. No to pak nemá vůbec cenu, aby měl Word pravopisný slovník. Dalším nesmyslně zpruzujícím přednastavením je výběr celých slov, kdy myš urputně vybírá celé slovo, i když člověk chce změnit jen koncovku. Chvíli hledáte, kde to máte hledat a pak je rychle hotovo.

Verze Office 2016 OEM neobsahuje mailového klienta Outlook. Po letmé konzultaci jsem se nebál instalovat Outlook ze starší verze a všechno chodí dobře a programy Office různých letopočtů spolu mluví.

Musel jsem také vyzkoušet optickou mechaniku. Vložil jsem disk DVD s filmem – a ouha! Windows Media Player totiž přehrání souborů VOB nezvládá a nic lepšího Windows 10 nenabízejí. Hezky koupit nějaké PowerDVD za tuším 49 dolarů či eur. Takže pěkně na Google a podívat se, co tak dělají ostatní. Stáhnou si zdarma aplikaci VLC Media Player a je to. No, možná to není, až tak úplně spokojený s ním zatím nejsem, ale uvidíme. Nakonec počítač pro přehrávání DVD nepoužívám často, ale proč by to na něm nemělo jít, že. – Zatím jsem ještě nezkoušel, jak mechanika disk vypaluje, ale nečekám potíže a snad to nezakřiknu.

Některé další aplikace šly nainstalovat dobře, netřeba se rozepisovat. Za perličku bych snad označil snadnou instalaci CCleaner, o němž pár dnů poté vyšla zpráva, že může být infikován virem. Snad si s ním AVG poradil, nicméně jsem ho prozatím raději odinstaloval.

Přesto mě čekala ještě závěrečná lahůdka. Jako poslední podstatnou aplikaci jsem řešil iTunes. Ta skvěle slouží k přípravě a vypalování vlastních hudebních cédéček a milý Apple ji nabízí zdarma i pro PC. Dostal se mi pod ruku nejnovější instalační soubor pro 64bitové Windows, tak jak to můj počítač potřebuje. Instalace pěkně probíhala, obvyklé teploměry zleva doprava – a nakonec: Nepodařilo se nainstalovat, protože „nelze cosi změnit“. Chybová hláška jako hrom. Dva pokusy, tři restarty, pořád stejné. Řekl jsem si, že vypnutí a zapnutí bude lepší než restart a pokračoval nazítří. Se stejným výsledkem. Pro můj typ potíží na nápovědních stránkách žádná rada neexistovala. Ale při hledání na různých fórech jsem zavadil o návrh odpojit počítač od sítě a instalovat aplikaci off-line. Proč ne. Zase nic. Vzpomněl jsem si na lapálie při instalaci AVG a vyhledal jsem předchozí verzi iTunes pro 64bitové Windows. Byla to verze z roku 2012 pro Windows 7. Vyhráno však stále nebylo, neboť proces instalace končil stejnou chybou. Opět se dostavil spásný nápad: Před další instalací (po novém restartu) jsem nechal počítač nejen off-line, ale ještě povypínal všechny komponenty antivirového programu. Ejhle – instalace se okamžitě zdařila! Na starou verzi a bez antiviru, který jsem zase okamžitě aktivoval. Protože se iTunes ve čtrnáctidenních intervalech urputně upomíná s nabídkou stažení nejnovější verze, nemám strach, že bych brzo nebyl zcela aktuální. Jen se podivuji, že se o tomto řešení problematické instalace nelze nikde dočíst.

Tím snad všechny počáteční patálie s uvedením počítače do provozu skončily. Nicméně to byly nervy a na můj vkus všechno trvalo zbytečně dlouho. Pracně jsem nabyl zkušenosti, které mi už nejspíš nebudou příště platné (všechno může být jinak) a stejně si je iks let nebudu pamatovat. Ovšem tento týden bych nové PC zainstaloval raz-dva. Dodatečně si říkám, proč neexistují správné a přesné postupy, které by si normální uživatel mohl najít a s jejich pomocí v klidu vše zvládnout. Kladu si totiž otázku, jak se s takovým problémem vypořádávají ještě méně zkušení uživatelé než já?

Tak jsem to sepsal… A možná to jiným uživatelům beztak bude fungovat jinak, podle kondice jejich operačního systému, podle druhu a sestavy počítače, co já vím, co všechno rozhoduje o tom, že se aplikace nainstaluje nebo nenainstaluje. Každopádně přeju každému v této práci hodně zdaru!

Autor: Michal Ptáček | pátek 22.9.2017 9:15 | karma článku: 20,73 | přečteno: 745x
  • Další články autora

Michal Ptáček

Jak jsem ušetřil za elektřinu

Cena za elektřinu vyletěla vzhůru a v důchodcovské domácnosti vyvstala potřeba nějakou tu korunu ušetřit. Podívejme se tedy, jak jsem ušetřil (nebo do budoucna ušetřím), když jsem všechno utratil.

31.1.2023 v 16:20 | Karma: 13,89 | Přečteno: 699x | Diskuse| Ekonomika

Michal Ptáček

Fotbalový šampionát ... a my

Probíhajícího mistrovství světa v kopané se zúčastnilo 32 mužstev. Česká reprezentace scházela, protože v baráži nepřekonala ani prvního soupeře Švédsko.

12.12.2022 v 13:30 | Karma: 8,50 | Přečteno: 324x | Diskuse| Sport

Michal Ptáček

Naši fotbalisté v evropských ligách

Podívejme se na vytížení českých hráčů v nejsilnějších evropských ligách z pohledu právě uplynulého víkendového ligového kola.

17.10.2022 v 17:20 | Karma: 10,95 | Přečteno: 304x | Diskuse| Sport

Michal Ptáček

Kdo vyhraje fotbalovou ligu?

Začal 30. ročník samostatné české ligy. Byli pasováni favorité, sázkovky vypsaly kurzy. Podle historie ovšem lze mistra dobře odhadnout už po prvním kole, které proběhlo o víkendu.

1.8.2022 v 21:45 | Karma: 4,21 | Přečteno: 241x | Diskuse| Sport

Michal Ptáček

JIPka parkovala v Lánech

Nechci komentovat zdravotní stav prezidenta Zemana, ale zamyslet se nad jeho zdravím/nemocí a hospitalizací/nehospitalizací z jiného pohledu.

11.10.2021 v 15:50 | Karma: 25,71 | Přečteno: 967x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

  • Počet článků 90
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1537x
Obyčejný člověk, který se jen snaží nebýt úplně obyčejný, což se mu stejně obyčejně nedaří.

Seznam rubrik